Kädentaitoja ja tarinoita Liikkalan VPK-talolla

Mediatiedote 21.10.2018
Julkaisuvapaa heti

Kädentaitoja ja tarinoita Liikkalan VPK-talolla

Mänttärin Sukuyhdistys järjestää kaikille avoimen kädentaitojen ja tarinoiden iltapäivän Liikkalan VPK-talolla (Pien-Liikkalantie 408) sunnuntaina 28.10.

Kolme vuotta sitten runoista alkanut perinne sai viime vuonna rinnalleen tarinat ja laulut.

– Tänä vuonna päätimme laajentaa tapahtumaa niin, että runojen, tarinoiden ja laulujen yhteydessä voi katsella ja tutustua myös erilaisiin kädentaidon töihin. Ne sisältävät myös tarinoita, sukuyhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Kaisu Venäläinen sanoo.

Kädentaitojen näyttely avautuu VPK-talolla sunnuntaina kello 12. Näyttelyssä tulee olemaan esillä muun muassa inkeroislaisten Eeva Puustisen, Liisa Puustisen ja Leena Kaukiaisen käsitöitä, inkeroislaisen Aini Rantasen ryijytyö, liikkalaisen Eila Mänttärin ja hänen siskojensa kädentaidon näytteitä sekä haminalaisen Pekka Järvisen puutöitä.

Kädentaitojen näyttelyn yhteydessä tulee olemaan myös kehruunäytös, joka alkaa sunnuntaina kello 13. Kehruuta esittelevät metsäkyläläiset Liisa ja Pirjo Koivu. Haminalainen Pekka Järvinen puolestaan näyttää kuinka puusta syntyy taidokasta jälkeä.

Kuka tahansa saa tuoda töitään esille

Näyttelyn pystytys alkaa lauantaina 27.10. kello 14, jolloin kädentaitoihin liittyviä töitä voi tuoda Liikkalan VPK-talolle.

– Kuka tahansa saada tuoda kädentaidon töitään näytteille. Työt on hyvä nimetä tekijän nimilapulla ja mieluiten pienellä tarinalla, joka kertoo töistä, Kaisu Venäläinen kertoo.

Kädentaitojen näyttelyyn töitään esille haluavat voivat myös kysyä lisätietoja Venäläiseltä puhelimitse numerosta 040 520 0243.

– Toivomme, että saamme kokoon mahdollisimman kattavan näyttelyn, joka kertoo monipuolisesti kädentaidoista, Venäläinen sanoo.

Myös tarinoita vanhoista käsityötavoista

Tapahtuman tarinallinen osuus alkaa sunnuntaina 28.10. kello 14. Haminalainen Leena Morottaja kertoo tarinoita Liikkalan kylästä. Sippolalainen Eila Korjala puolestaan tarinoi ja lukee runoja.

Ruotilalainen Mirja Heikkilä laulaa inkeroislaisen Seppo Tarhalan haitarisäestyksellä. Tarhala myös vastaa tilaisuuden muusta musiikkiannista.

Inkeroislainen Inkeri Marttila kertoo vanhoista käsityötavoista.

Paikan päällä on puffetti, josta voi ostaa edullisesti kahvia/teetä ja mehua sekä suolaista ja makeaa syötävää. Kädentaitojen näyttelyyn ja tarinailtapäivään on vapaa pääsy.

Tarinoita ja kädentaitoja Liikkalan VPK-talolla (Pien-Liikkalantie 408) sunnuntaina 28.10. Kädentaitojen näyttely alkaa kello 12, työnäytökset kello 13 ja tarinailtapäivän ohjelma kello 14. Vapaa pääsy.

Lisätietoja medialle:
Mänttärin Sukuyhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Kaisu Venäläinen, 040 520 0243, kaisu.venalainen@niinipuu.fi

Uutisen yhteydessä julkaistavaksi tarkoitettujen kuvien kuvatekstit:

Haminalainen Pekka Järvinen on tunnettu taidokkaista puutöistään. Hän on tehnyt puusta muun muassa autoja, joita hän esitteli Mänttärin sukujuhlassa kaksi vuotta sitten. (Kuva: Niinipuu/Marko Wahlström)

Inkeroislaiset siskokset Leena Kaukiainen (vas.), Liisa Puustinen ja Eeva Puustinen järjestivät vuoden 2017 kesällä yksityisen käsityönäyttelyn äitinsä Elvi Puustisen käsitöistä. (Kuva: Niinipuu/Amanda Kaukiainen)

Inkeroislainen Elvi Puustinen teki ristipistoin kauniin seinävaatteen, jonka esikuvana oli Sippolan kirkon alttarikaiteen ruusukoristeinen vaate. (Kuva: Niinipuu/Amanda Kaukiainen)