Sisällissota 1918 – Taustaa ja tarinoita tarjolla Kouvolan Inkeroisissa

1.5.2018

Julkaisuvapaa heti

Sisällissota 1918 – Taustaa ja tarinoita tarjolla Kouvolan Inkeroisissa

Kymenlaakson Opisto ja Mänttärin Sukuyhdistys järjestävät yhteistyössä luento- ja keskustelutilaisuuden kevään 1918 tapahtumista Kymenlaakson Opistolla Kouvolan Inkeroisissa (Marintie 9) sunnuntaina  6.5. klo 13 alkaen.

Kansakuntaa kahtia jakaneen sisällissodan viimeiset taistelut käytiin nykyisen Loviisan Ahvenkoskella, jossa viimeiset punakaartilaiset antautuivat saksalaisille 5.5.1918 noin kello 12. Kymijoen läntisen haaran rannoilla käytiin vuoden 1918 sodan aikana suurimmaksi osaksi asemasotaa 10.4. alkaen.

Koko sisällissodan päättymispäiväksi aikakirjoihin on merkitty 15.5.1918, jolloin punakaartilaiset jättivät Venäjän Uudenkirkon Inon linnakkeen.

– Haluamme omalta osaltamme tuoda keskusteluun näin sisällissodan 100-vuotisjuhlavuonna näkökulmaa sotaan, joka herätti sen ajan kansalaisissa pelkoa ja aiheutti traumoja vuosikymmeniksi, sukuyhdistyksen päämies, valtuuskunnan puheenjohtaja Anssi Paasivirta toteaa.

Mikko Majander peilaa sodan vaikutuksia

Tammikuussa 1918 alkaneen ja neljä kuukautta kestäneen sisällissodan taustalla oli Suomen itsenäistyminen vuoden 1917 joulukuussa.

– Maa sai tempautumiselleen myös vahvaa poliittista tukea. Aika oli kuitenkin levoton, suorastaan myrskyinen. Levottomuuksien taustalla oli yhteiskunnan syvenevä kahtiajako, jota sosialismin agitaatio syvensi entisestään, Anssi Paasivirta jatkaa.

Luento- ja keskustelutilaisuudessa valtiotieteen tohtori ja Helsingin Yliopiston poliittisen historian dosentti Mikko Majander nostaa sisällissodan tragedian laajempaan yhteiskunnalliseen tarkasteluun. Hän myös peilaa sisällissodan tapahtumia talvi- ja jatkosotaan, jotka hitsasivat kansakunnan jälleen eheäksi sekä aloittivat maamme menestystarinan.

Majander on kirjoittanut ja toimittanut useita teoksia, erikoisaloinaan kylmän sodan, vasemmiston ja työväenliikkeen historia. Tutkimustöiden ohessa hän harrastaa Eurooppaa sekä kulttuurin eri muotoja ja politiikkaa risteyttävää esseistiikkaa.

Historian rokkistara kertoo Kymenlaakson tapahtumista

Luento- ja keskustelutilaisuudessa kouvolalainen historioitsija, opetusneuvos Sakari Viinikainen kertoo sisällissodan tapahtumista Kymenlaakson alueella.

Viinikainen on muun muassa kirjoittanut 16-osaisen Sisällissotaa Kouvolassa 1918 -sarjan, joka on tänä vuonna julkaistu Kouvolan Sanomissa. Hän on myös kirjoittanut kirjan "Rautatiesota 1918", joka kertoo taisteluista Savon rintamalla.

Eläkkeellä olevaa miestä on joissakin yhteyksissä tituleerattu historian rokkistaraksi. Hänen mukaansatempaava esitystyyli on täyttänyt luentosalit yhdessä jos toisessakin tilaisuudessa.

Tilaisuuden avaa Kymenlaakson Opiston rehtori Olli Laurila, joka myös kertoo Kymenlaakson kansanopiston entisen rehtorin Sulo Söyringin ja hänen Anna-vaimonsa tarinan sisällissodan ajalta.

Tapahtumassa on varattu aikaa myös keskustelulle. Tilaisuuden juontaa kouvolalainen kansanedustaja Markku Pakkanen (kesk.). Luento- ja keskustelutilaisuuteen on kaikilla vapaa pääsy. Tilaisuuden päätteeksi tarjoillaan kahvit noin kello 15.

Ennakkovierailu Ankkapurhan valokuvanäyttelyyn

Luento- ja keskustelutilaisuuden jälkeen, noin kello 16 alkaen, halukkailla on mahdollisuus päästä tutustumaan ennakkoon Ankkapurhan teollisuusmuseossa (Pasilantie 1, Inkeroinen) järjestettävään valokuvanäyttelyyn. Tutustumiskäynti on maksullinen, joten varaa mukaasi kolikoita.

Näyttely kertoo kuvin ja sanoin vuoden 1918 tapahtumista ja niiden vaikutuksista Inkeroisten tehtaalla ja tehdasyhteiskunnassa.

Valokuvanäyttely on museon tämän kesän uutuus ja avautuu yleisölle laajemmin vasta 2.6.

Tarinoita kevään 1918 tapahtumista voi lukea Mänttärin Sukuyhdistyksen jäsenlehti Niinipuun verkkosivuilla osoitteessa www.niinipuu.fi/artikkelit/sisallissota-1918/

Lisätietoja medialle:

• Sukuyhdistyksen valtuuskunnan puheenjohtaja Anssi Paasivirta, 0400 815 418, anssi.paasivirta@niinipuu.fi
  • Sukuyhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Kaisu Venäläinen, 040 520 0243, kaisu.venalainen@niinipuu.fi
  • Kymenlaakson Opiston rehtori Olli Laurila, 020 711 8536, olli.laurila@kyme.fi

Tiedotteesta vastaa: Niinipuu-lehden toimitussihteeri Marko Wahlström, 0400 434 529, toimitus@niinipuu.fi

///Mediatiedotteen julkaisun yhteydessä käytettäväksi tarkoitettu kuva-aineisto///

///Luento- ja keskustelutilaisuuden ohjelma tiivistettynä///

Sisällissota 1918 – Taustaa ja tarinoita

Aika: Sunnuntai 6.5. kello 13. Kahvit kello 15 alkaen.

Paikka: Kymenlaakson Opisto, Marintie 9, Inkeroinen, Kouvola

● Avauspuheenvuoro ja kansanopiston entisen rehtorin Sulo Söyringin ja hänen vaimonsa Annan tarina – Kymenlaakson Opiston rehtori Olli Laurila● Sisällissodan tragedia ja Suomen menestystarina – Valtiotieteen tohtori, poliittisen historian dosentti Mikko Majander● Sisällissodan tapahtumia Kymenlaaksossa – Opetusneuvos Sakari Viinikainen● Keskustelua

Tilaisuuden juontaa kansanedustaja Markku Pakkanen. Iltapäiväkahvit noin kello 15.

Tilaisuuteen on kaikilla vapaa pääsy.

Tilaisuuden jälkeen noin klo 16 alkaen on mahdollisuus tutustua Ankkapurhan teollisuusmuseossa (Pasilantie 1, Inkeroinen) valokuvanäyttelyyn vuoden 1918 tapahtumista ja niiden vaikutuksista Inkeroisten tehtaalla ja tehdasyhdyskunnassa.