Ravintola Kairossa Kotkassa järjestettiin eilisiltana jazz-jamit osana Mänttäreiden sukujuhlaviikonloppua.
Lavalla nähdyt esiintyjät nähtiin ensimmäistä kertaa juuri kyseisellä kokoonpanolla. Trumpetisti Risto Pellava, klarinetisti Heikki Kauppinen ja pianisti Pertti Metsärinne luonnehtivat jameissa soittamaansa musiikkia varttuneemmaksi ja ymmärrettäväksi jazziksi.
– Jamien ajatus on, että sovitaan kappale sekä sävellaji, ja sitten soitetaan. Kairon keikalla meillä kuitenkin oli nuotteja ja lauluihin oli tehty stemmat.
Konkarimuusikkoja koko joukko
Metsärinne on aloittanut soittamisen vuonna 1944.
– Sota-aikana soitin salatansseissa, hän muistelee.
Jami-illan solistina toiminut Jussi Mikkola sotti myös kitaraa.
Kauppinen liittyi vuonna 1953 Mauri Toivasen orkesteriin, ja esiintyi sitä ennen yksin.
Pellavalla puolestaan tulee ensi vuonna täyteen 60 vuotta ensimmäisestä keikastaan.
– Musiikki antaa elämän eliksiiriä, paikoilleen ei saa jäädä, he tuumaavat.
"Jos keikkaa tarjotaan, niin lähdetään"
Kolmikko ei sulje pois ajatusta siitä, että kyseinen kokoonpano voisi vielä esiintyä yhdessä.
– Jos keikkaa tarjotaan, niin matkaan lähdetään.
Jameissa esiintyivät lisäksi trumpetisti Heikki Rosendahl, saksofonisti Hannu Purola, basisti Timo Peltola ja rumpali Harri Heininen.
Jamit kokosivat ravintola Kairoon lähes sata henkilöä.

