Eurooppalainen sosiaalityön tutkimuksen seura (ESWRA) on myöntänyt Jyväskylän yliopiston tutkija Maija Mänttäri-van der Kuipille väitöskirjantekijöille tarkoitetun artikkelipalkinnon hänen artikkelistaan, joka käsittelee sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia.

Maija Mänttäri-van der Kuip säesti yhdessä puolisonsa Dick Van Der Kuipin kanssa kahvittelua irkkumusisoinnillaan Keski-Suomen Mänttäreiden tapaamisessa viime vuonna.Maija Mänttäri-van der Kuip säesti yhdessä puolisonsa Dick Van Der Kuipin kanssa kahvittelua irkkumusisoinnillaan Keski-Suomen Mänttäreiden tapaamisessa viime vuonna.

Mänttäri-van der Kuipin artikkeli ”The deteriorating work-related well-being among statutory social workers in a rigorous economic context” julkaistiin viime vuonna European Journal of Social Work -tiedejulkaisussa.

ESWRA-palkinto luovutettiin Mänttäri-van der Kuipille eurooppalaisessa sosiaalityön tutkimuksen konferenssissa Slovenian Ljubljanassa eilen.

"Tehokkuusvaatimukset ja säästöpaineet lisääntyneet"

Artikkelissaan Mänttäri-van der Kuip tarkastelee julkisissa sosiaalipalveluissa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden työpahoinvoinnin kokemuksia sekä heidän asiakastyössään kokemien tehokkuus- ja säästöpaineiden roolia pahoinvoinnin selittämisessä.

Laajaan survey-aineistoon eli kysely- ja haastattelumenetelmiin perustuva tutkimusartikkeli vahvistaa suomalaisten sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnin olevan uhattuna.

– Sosiaalityöntekijöiden asiakastyössään kokemat tehokkuusvaatimukset ja säästöpaineet ovat lisääntyneet sekä samalla heidän mahdollisuutensa ammattieettisesti vastuullisen sosiaalityön tekemiseen ovat heikentyneet, Mänttäri-van der Kuip tiiviistää artikkelissaan.

Yhteiskuntatieteiden maisteri (YTM) Maija Mänttäri-van der Kuip työskentelee tutkijana Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksella sekä väittelee sosiaalityön oppiaineesta 29. toukokuuta.